Women's day - Reisverslag uit New Delhi, India van Jasmijn en Sjoerd - WaarBenJij.nu Women's day - Reisverslag uit New Delhi, India van Jasmijn en Sjoerd - WaarBenJij.nu

Women's day

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn en Sjoerd

18 Maart 2009 | India, New Delhi

Ik herinnerde mij dat ik me voordat ik naar India vertrok afvroeg in hoeverre ik mijn mening over de maatschappelijke positie van de vrouw kenbaar kon maken aan de meiden hier. Worden ze er gelukkiger van om te weten hoe andere vrouwen een leven leiden wat zij in India waarschijnlijk niet kunnen hebben, vroeg ik me af.
Ik had niet verwacht dat ik hier een groep sterke wereldmeiden zou ontmoeten. Die zowel de mogelijkheden voor hun toekomst als de cultuurverschillen heel goed in de gaten hebben. En niet dromen over gelijkheid maar werken aan het verbeteren van hun huidig situaties, al wordt het ze nog zo moeilijk gemaakt.
Ik ben hier omringd door sterke vrouwen waar ik veel bewondering voor heb.
Zoals Annandi die na haar scheikundestudie ervoor koos om niet te trouwen of carrière te maken maar les ging geven in de sloppen. Waar ze na vijf jaar zonder uitleg vorige week plotseling is overgeplaatst naar kantoor en mij met een brok in haar keel vraagt of ik langs wil gaan bij haar kindertjes om ze te vertellen dat ze van ze houdt.
Mallér, die in de keuken werkt, die met shockerend gemeende humor verteld hoe ze geslagen wordt door haar man. Haar man die om onduidelijke redenen werkloos is en het aan haar overlaat om de kost te verdienen, haar drie dochters op te voeden en het huishouden te doen in een huisje van 2 x 2.
Keetha een stralend meisje van zes dat rustig blijft staan terwijl de gillende meidengroep uiteen stuift, vluchtend voor het hongerige monster Sjoerd die de meiden dreigt op te eten, om hém eens in zijn arm te bijten.
Viji een meisje die binnenkort naar huis gestuurd wordt en om hulp komt vragen omdat ze niet naar huis wil want dan zal ze de tweede vrouw moeten worden van haar oom die met haar zus is getrouwd en haar mishandeld.
Teja de stille veilige baken in het meidenhuis altijd paraat voor de meiden, die er gister voor koos om weg te lopen uit het meidenhuis met een verstuikte enkel en een blaasontsteking om te voorkomen dat ze terug moet naar haar familie.
Rajilakshmi die elk vrij moment bloednerveus aan het studeren is om een beurs te bemachtigen zodat ze medicijnen kan gaan studeren, een moeilijke opgave omdat er aan de hand van examenscores slechts twee van de 3400 kandidaten zullen worden uitgekozen.
Geweldige vrouwen in waardeloze situaties.

Toen het 8 maart internationale vrouwendag was wilden we daar in het meidenhuis natuurlijk graag even bij stilstaan. Terwijl Irma met de meiden een modeshow hield waar de meiden nu nog van glunderen, gingen wij met vier engels sprekende meiden naar het “women’s film festival”. We hebben genoten van de Nederlandse film “Left” en “the Angela Parks story” maar nog meer van het feit dat de regisseuse van “Left” (an international film director!) aanwezig was en een praatje en foto met ons kwam maken. Waarna de meiden hun debuut konden maken op de Indiase televisie en vertelde over het protest van Angela Parks.

Nu ik dit schrijf zit ikzelf in de bus op de grens van het vrouwen gedeelte terwijl de goedbedoelde conducteur beschermend iedere man die naast me komt zitten hardhandig van het bankje verwijderd.
Ik ben zeer benieuwd wat de hier langzaam opkomende “women empowerment” voor invloed zal hebben op de meiden van Anbu Illam. Hopelijk geeft het ze de kans om in de toekomst af en toe ook wat minder sterk te mogen zijn.

  • 18 Maart 2009 - 04:49

    De Drentse Kabouter:

    De wereld zit heel raar in elkaar,er lopen hele rare mensen rond op deze planeet die dit bedacht hebben,kijk maar naar de paus,met zijn rare uitspraken maar tijd is de beste raad gever altijd,alles komt ooit goed.dikke knuffel voor jullie twee.xx

  • 18 Maart 2009 - 08:45

    Mossenman:

    schrijnend, mooi geschreven, jullie doen goed werk dus. Iedere seconde positieve aandacht telt!

  • 18 Maart 2009 - 09:19

    Harrie Kanters:

    Hoi Jasmijn en Sjoerd,
    Bedankt voor deze bijzondere verhalen over jullie meiden. 'Dat is ook India' zeg ik vaak.
    Ik ben nu druk bezig met de voorbereiding van de groepsreis. Nu we de toezegging van de subsidie binnen hebben, kunnen alle kandidaten mee.
    Volgende week het straatkinderenweekend. dan delen we de folders voor het eerst uit aan alle deelnemers. Ziet er goed uit en we zijn er best een beetje trots op. De lente maakt de natuur wat kleurrijker.Er valt weer meer te genieten na een lange winter.
    Bedankt voor al jullie berichten. Op die manier zjn we dicht bij jullie. Nog een fijne tijd toegewenst.
    Liefs en groetjes, Harrie
    Harrie

  • 19 Maart 2009 - 16:28

    Marloes P.d.V.:

    Beste Jasmijn en Sjoerd,

    Wat een ontroerende verhalen van die meiden! Tja, ik vrees dat we zelf weinig kunnen doen behalve aan de mensen hier dat de strijd nog lang niet gestreden is, en aan de mensen (mannen én vrouwen!) daar duidelijk maken dat het niet gewoon, natuurlijk of goed is dat mannen alleenheerschappij eisen. Dat gaat het beste door het goede voorbeeld te geven en dat doen jullie zeker! Ga zo door, Jasmijn je bent zelf een sterke vrouw die het verdient bewonderd te worden (en dat ook wordt, in elk geval door mij)!

    Veel groeten,
    Marloes (zus van Bart)

  • 19 Maart 2009 - 20:07

    Cobie:

    Hoi Jasmijn, dank je voor je confronterende, maar o zo ware woorden. Ik geloof erin dat die sterke vrouwen verder en verder komen,maar wat moeten zij een beetje vrijheid, een beetje gelijkheid, een beetje geluk, zwaar bevechten.
    Goed dat jij hen hebt gekoesterd.
    Dank je ook voor je mooie en lieve kaart.
    Heb nog een paar mooie dagen in Chennai en daarna een supermooi vervolg van jullie reis.
    Veel groeten : Cobie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juli 2009

Thuis

07 Juli 2009

Terugtrekken!!

01 Juni 2009

La DAKh van de wereld

25 Mei 2009

Buiten bereik

09 Mei 2009

Reis in beeld
Jasmijn en Sjoerd

Fotosite: http://picasaweb.google.com/jasmijnbackx

Actief sinds 25 Mei 2008
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 32999

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: