Terugtrekken!! - Reisverslag uit Manāli, India van Jasmijn en Sjoerd - WaarBenJij.nu Terugtrekken!! - Reisverslag uit Manāli, India van Jasmijn en Sjoerd - WaarBenJij.nu

Terugtrekken!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn en Sjoerd

07 Juli 2009 | India, Manāli

Daar zijn we weer. Levend en wel terug in lagere bewoonde delen van noord-India: Manali (2000 m).
Geweldige spannende motorreis gehad en een geweldige vermoeiende mooie trektocht gemaakt.

Begin juni zijn wij vanuit Leh drie weken met vier paarden en ponnyman Karma de bergen in getrokken. In deze drie weken zijn wij niet onder de 4000 meter gekomen. In het begin is dat hard werken, de waarde van zuurstof wordt vaak onderschat, wij neigen dit te vergeten door gewoonte, maar hier werden wij met de neus op de feiten gedrukt. Later was het nog steeds hard werken, geloof ons maar.

Onze tibetaanse 76-jarige (?) Karma zorgde voor de nodige afleiding. Zo op elkaars lip kwam zijn koppige, nieuwsgierige, privacy negerende, geldbeluste, vriendelijke, dwingende aard mooi naar voren. Wij waren natuurlijk engeltjes, meegaand en flexibel as ever. Wrijvingen?
Wij wilden in eerste instantie ook alleen op pad, in tweede ook, maar wie geeft zijn pony's nou aan ons mee? Al zorgde wij er tijdens de reis beter voor dan onze 'baas' Karma, waarschijnlijk aangemoedigd door zijn vriendelijk vragende 'catch!'.

Wij hebben een heerlijke tocht gehad met prachtige uitzichten, hoge hoogtepunten en diepe dalen, letterlijk en figuurlijk. Wij hebben veel wildleven gezien; marmotten, wilde paarden en ezels, wolven, een vos, roofvogels, herten, vreemd schaapachtigen en muizen. Regelmatig werden wij 's ochtends wakker met een laag witte poeder over onze tent maar lagen wij dezelfde middag weer een dutje te doen onder de brandende hoogtezon. Het was een tocht van extremen. Na veel badderen in ijswater was de warme douche in Leh een verademing (ook letterlijk).

In Leh stond ook weer ons trouw en dappere motortje te wachten die ons daarna over enkele van de hoogste passen van de wereld bracht, boven de 5000 m. Wij gingen over een 'highway' die voornamelijk uit modder, stof, ijs(water), sneeuw, los zand, keien en kuilen bestond. Niets te nadele van de honderden wegwerkerstjes (15-30 jaar) die wij daar zagen zwoegen in het stof en de kou, fantastisch werk, maar ze hebben nog een lange weg te gaan.

Eergister zijn wij aangekomen in Manali en wij vonden hier zowaar een fles wijn. Wij zijn nog maar een dagje gebleven. Vandaag zetten wij onze terugweg naar Delhi voort en gezien er hier voldoende slaapplekjes te vinden zijn liggen onze etappes niet meer vast, wij zien wel.

16 Juli vliegen wij weer terug naar Nederland. Na een korte stop in Reek vervolgen wij onze reis per tandem door Nederland. Als je het leuk vindt dat we langsfietsen en je bent in Nederland, laat het horen. Bij het aanbieden van een slaapplek proberen we je in de route op te nemen.

Wij hopen jullie snel te zien.

Veel liefs van Jasmijn en Sjoerd

• 07 Juli 2009 - 05:22

Theo Rammelt:

Hoi Sjoerd en Jasmijn, Wat goed om weer een teken van leven op te vangen in deze vroege ochtend! Welkom weer in de bewoonde wereld. Heerlijk om jullie volgende week weer in Nederland in onze armen te kunnen sluiten en sterkte met de laatste loodjes! Theo en Margriet

• 07 Juli 2009 - 06:14

Eelko:

Holy smokes, wat een verhaal zeg! Klinkt ontzettend gaaf, zoals al jullie verhalen trouwens. Geniet er van en tot in Nederland!

• 07 Juli 2009 - 11:33

Rosa:

Wat een mooie verhalen weer!
    Zou het erg leuk vinden als jullie langs komen fietsen in Zwolle als jullie weer in Nederland zijn!
    Een bed kan geregeld, dus laat maar weten als het in de route past!

Liefs, Rosa

• 07 Juli 2009 - 15:06

Harrie Kanters:

Hoi Jasmijn en Sjoerd,
    Op 16 juli vliegen jullie weg uit India. Op 11 juli vliegen wij in. Dan begint onze groepsreis. Een groep van 13 jongeren. De reis gaat naar Mumbai en Hyderabad. We zijn er klaar voor om daar met straatkinderen te gaan werken. Ik wens jullie nog een mooi slot toe in India en een goede start op de tandem in Nederland. Amsterdam stroomt een beetje leeg: op weg naar andere oorden en jullie zijn welkom om hun plaatsen in te nemen.
    Groetjes, harrie

• 08 Juli 2009 - 13:54

Yara & Lotte:

Wát een reis!
    Wij hebben net met de kids op skype gezeten voor een laatste keer. Denis vertrekt de 29ste naar Frankrijk.
    Kom gerust langsfietsen in Leiden en/of Roelofarendsveen. Het lijkt ons onwijs leuk jullie weer te zien en te spreken!

Mocht het er op de tandem niet van komen, dan hopen we jullie snel ergens anders te treffen.

Alle goeds,

Liefs.