Bezoek aan Pondichery en ontwikkelingen in Chennai - Reisverslag uit New Delhi, India van Jasmijn en Sjoerd - WaarBenJij.nu Bezoek aan Pondichery en ontwikkelingen in Chennai - Reisverslag uit New Delhi, India van Jasmijn en Sjoerd - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Pondichery en ontwikkelingen in Chennai

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn en Sjoerd

01 December 2008 | India, New Delhi

Dinsdag (25-11-2008) zijn we uit Chennai vertrokken naar Pondicherry voor drie dagen zon, lekker eten en cultruur. Bij aankomst bleek vooral de zon iets tegen te vallen; er was een cycloon op komst. Onze dappere poging toch wat frisse zeelucht op te snuiven ondanks de regen, wind en stromende rivieren op straat werd door agenten niet echt begrepen: ‘go inside! go inside! De rondzwaaiende politiestokken wisten ons te overtuigen. Gelukkig sliepen we in een lieflijk hostel aan het strand zodat we de cycloon en de golven goed zagen aankomen. En ontstond er in onze kamer een prive zwembad omdat de regen precies onder onze deur door geblazen werd.
Als het ons lukte om ondanks de stroomuitval en ongeruste mensen (‘don’t stay here. Be cause there is wind you know. Half an hour is okay i think, the trees will not fall down yet.’) het europese eten te bemachtingen genoten we daar enorm van. Sjoerds sterke behoefte om rijst te vermijden wordt langzaam aan door Jasmijn gedeeld.
Jasmijns grootste probleem toen ze net in Chennai was was haar mobiliteit. Ze kon haar weg nog niet vinden in deze enorme grote en chaotische stad en als westerse vrouw zijn de veilige mogelijkheden om alleen te reizen wat beperkt. Nu na bijna 3 weken liggen de middelen voor transport binnen handbereik. Zodra de banden van de fiets zijn opgepompt en de nieuwe duitse vrijwilligster nog meer is overtuigd van het feit dat ze met Jasmijn mee wil, zal zij zo waarschijnlijk de stad nog onveiliger gaan maken. Tourend van ‘boyshome’ naar girlshome’, sloppenwijken en crisisopvang, met haar nieuwe bril, indiase outfit, voortdurend snotteren, onbeduidende hoofdwiebel en Tamilse woordenschat is het een kwestie van tijd tot ze tot de locals kan worden gerekend.
Maar ondertussen vinden er ook vele ontwikkelingen plaats op het project die dankzij jullie sponsorgeld gerealiseerd kunnen worden.
De vuilnisbakken zijn gearriveerd en zijn een groot succes! Af en toe is afvalscheiden nog wat lastig maar de ‘goodwill’ is er in ieder geval en de stank van de vroegere afvaldump is zo goed als verdwenen.
Vorige week zijn we met 40 girls naar de bioscoop geweest, de liedjes klinken nog steeds in het naaiattelier en er verschijnen meer en meer geweldige slippertjes om de gehavende voetjes die weer uit gaan zodra er met de nieuwe voetballen gespeeld moet worden.
Bij de aankoop van Jasmijns nieuwe bril hebben we een slechtziend jongetje meegenomen. Ondanks de ontbereingen en grote schrik bij de oogdokter lijkt Prakash nog steeds erg enthoudiast over de te komen bril. Morgen is de tweede afspraak en hopelijk kunnen we dan ook gelijk een bril bestellen.
De directeur father Alphonse is onlangs op bezoek geweest in Europa, deze indrukken en onze ideëen en invloeden lijken veel effect te hebben op de organisatie.
We hopen de komende maanden nog veel te bereiken en met onze gebundelde krachten hebben we er vertrouwen in dat het ons kan lukken. Voorbeelden van projecten zijn de invoering van een gedragscode, het verdrijven van de muggen en daarmee het malariarisico (laatste weken vier patientjes) en we proberen een lang durende oplossing te vinden voor de slechte gezondheidszorg. Er moet eigenlijk een gekwalificeerde verpleegster aangenomen worden en een voortdurende aanvulling op de medicijnen en verbandjes komen. De verwachting is dat dit 100,- euro per maand extra zal gaan kosten en hier is natuurlijk geen budget voor. Ideëen en suggesties van jullie zijn erg welkom.
Onze mobiele EHBO-post doet nu al veel goeds, maar schiet erg te kort op vele vlakken.
Zaterdag had Jasmijn een pyjamaparty georganiseerd voor bij de girls maar die is afgelopen zaterdag in het water gevallen, want ook in Chennai bleek het te hebben geregend. Alleen al om thuis te komen moesten we tot ruim boven de knieën door het rioolwater. Dus ook hier had het leven een aantal dagen stil gelegen. 120 energieke jongens zaten opgesloten in een huis en dat zorgde voor spanningen. De sfeer zat er dus goed in toen we terugkwamen. Misschien kunnen we vanmiddag tijdens de nieuw ingevoerde weekelijkse vergadering de boel weer wat sussen danwel bespreekbaar maken.
Het is nu maandag, het huis is nog niet afgebroken, de krabben zijn uit de bibliotheek verwijderd, het vuil komt niet meer langs de voordeur drijven en het nieuws over Mumbai kan ons weer via de krant bereiken. De jongens zijn vandaag gelukkig weer naar school, dan kunnen ze hun energie tenminste weer kwijt.
En om de vreugde compleet te maken zijn wij naar grote waarschijnlijkheid nog steeds luisvrij!

En je kan onze foto's hier bekijken: http://picasaweb.google.com/Jasmijnbackx

• 01 December 2008 - 11:11

Leonieke Rammelt:

Jongens, wat een ondernemingslust! Echt ongelooflijk. Over 'make a difference' gesproken.
    Ik wil jullie voor de resterende tijd een bescheiden vaste maandelijkse bijdrage geven voor het project en alles wat jullie daaronder rekenen. Hoe?

Veel energie toegewenst en een dikke knuffel van Leonieke

• 01 December 2008 - 12:36

Theo Rammelt:

Dag lieverds,
    wat fijn dat de foto's nu te zien zijn hier op de computer, er waren er natuurlijk al wel enkele maar nu krijg je toch meer een beeld van jullie dagelijkse invulling. En wat is dat veelkleurig! Het beeld dat ik tot nu toe had was vooral bepaald door de erbarmelijke sanitaire/hychienische omstandigheden, maar mooi om te zien dat je dat niet afhoudt van van zoveel leuke dingen met elkaar en met de kinderen te ondernemen. Het straalt wel uit dat het heel prettig en gezellig is \9 als er geen orkaan is) en als jullie met de kinderen zijn. En wat opvalt de kleurenrijkdom ten opzichte van onze grijze kleuren maatschappij hier in nederland.
    En hangen er in de buurt van winkels ook van die heel lekkere kruidengeuren zoals ik het alleen ken uit een voorbeeld straatje in het tropenmuseum in amsterdam? of ruik je vooral het open riool waar je het over de telefoon over had? Of van de brandjes op de naburige vuilnisbelt.
    Jullie schreven dat jullie goed pleisterrollen, leukoplast, strepsils en rolletjes drop kunnen gebruiken, maar net vrijdag is er een pakje naar jullie vertrokken dus geef even aan hoeveel haast daarmee is?
    Komende vrijdag zijn we met een aantal mensen (naast de bewoners hier ook anderen waarmee we vrijdagzond sinterklaas vieren, en dan wil ik proberen of we de fotoos van internet ook op de nieuwe grootbeeld TV kunnen vertoonen. nog ff zeken of en hoe dat moet. Maar goed dat zijn vraagstukken waar jullie in Chennai al helemaal geen boodschap aan hebben.
    Nou heerlijk om te horen en te zien dat het jullie goed gaat, want in het begin moesten we wel even spreekwoordelijk slikken toen we de eerste verhalen hoorden en je je afvroeg, zo van is dat wel leefbaar als je zo anders gewend bent.
    Heeeeeeeeeeeeel veel goeds, heeeeeeeeeeeel veel plezier met de kinderen, en hopelijk zien nog veel meer fotoos
    Veel liefs en doorzettingskracht gewenst in deze prachtige onderneming, van Mama, Oma, Vitus, Jan , Boy, Bo, Kelly, Muslum, Aia en mij

• 01 December 2008 - 17:23

Lottie:

Dag lieve neef, ik krijg net je website van je vader doorgestuurd. Maar in afwachting van mijn literatuurclubje heb ik nu even geen tijd om te lezen en goed te antwoorden. Maar dat ga ik zeker doen!!

Je hoort van me.

Dikke zoen

Tante Lot

• 01 December 2008 - 18:59

Guus:

indrukwekkend, neef en nicht!
    Sectie Nijkerk is trots op jullie.
    Zijn jullie nog per mailadres sjoerd@rammelt.nl te bereiken?

• 01 December 2008 - 22:06

Quip:

Lieve lieverds!

Wat ziet het er geweldig uit. Ben zo jaloers. Mooi verhaal en supermooie foto's zeg! Heerlijk om te kunnen zien wat jullie doen en hoe mooi het daar is. Ik ben heeeeel erg vam plan in januari te komen, zelfs als dat betekent dat ik tot mijn knieen in het water moet hihi. En als mam mij de 31ste niet mee terig kan nemen en in feburai niet meer op India vliegt dan blijf ik toch lekker dar :D Schatjes ik denk aan jullie!

Hele dikke knuf je grote zus

• 02 December 2008 - 13:58

Niki:

net het verslag van jullie avonturen gelezen en de fotoos bewonderd. Fantastisch wat jullie doen! Heel veel sterkte en inspiratie (hoewel het daar niet aan ontbreekt vlgs mij), gewenst. We zijn trots op jullie,
    kussen en liefs,
    Niki

• 03 December 2008 - 14:25

Edith:

Lieve schatten,
    Heerlijk jullie verhalen te lezen! Ik vind het fantastisch wat jullie in korte tijd al voor elkaar hebben gekregen. Schitterende hartverwarmende foto´s ook. Die kindjes met hun nieuwe slippertjes! Om plat te knuffelen.
    Ben zo blij dat het goed gaat. Ik popel jullie weer te zien in januari. Stuur je me een lijstje van wat ik mee kan nemen?
    Dikke zoen van Edith

• 04 December 2008 - 13:24

Gustave:

SJoerd en Jasmijn!
    Wat ben ik opgelucht dat het nu wat beter gaat daar!
    Vieren jullie daar ook iets van sinterklaas of is dat niet im frage daar?
    even een update van hier, barbara woont weer thuis in utrecht en we hebben een nieuwe tv gekocht hahaha.
    Ik hoop dat jullie nog veel kunnen doen daar en heel veel succes met alles!
    Gr Gustave

• 06 December 2008 - 21:05

Toon Rammelt:

Dag Sjoerd&Jasmijn!
    Zojuist heb ik je verslag tot nu uitgelezen, heel boeiend. Wat een land,he`. Ik was blij te lezen over de bieb. Terugkoppeling over resultaten van gindsheen gestuurde gelden is niet Anbu Illam's sterkste kant. Een paar weken geleden heb ik 1000 euro overgemaakt aan de Stichting Anbu Illam hier voor uitbreiding van de bieb. Ik hoop dat jij ook wat invloed kunt hebben op de besteding. Tenslotte hoop ik dat de broek past. Een goed verblijf met zo weinig mogelijk (interne) ongemakken wenst jullie oom Toon Reek, 6 dec. 2008.

• 15 December 2008 - 15:12

Matthijs:

Sjoerd, Jasmijn,

Ik heb me zojuist bijgelezen. Heel boeiend allemaal, dat ondergedompeld worden in een compleet nieuwe cultuur. Ik ben benieuwd naar verdere belevenissen!

groet,
    Matthijs