Jasmijn op komst!! - Reisverslag uit New Delhi, India van Jasmijn en Sjoerd - WaarBenJij.nu Jasmijn op komst!! - Reisverslag uit New Delhi, India van Jasmijn en Sjoerd - WaarBenJij.nu

Jasmijn op komst!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn en Sjoerd

07 November 2008 | India, New Delhi

Langzamerhand begin ik mijn draai te vinden, ik merk namelijk dat ik steeds relaxter word, en dat is een prettig gegeven. Op het moment heb ik lekker veel energie en kan veel doen. Dat is wel even een verschil met de eerste weken. Van de eerste vijf weken in India heb ik vier weken diarree gehad en dat gaat je niet in de koude kleren zitten…. Maar op een gegeven moment natuurlijk ook weer wel…

Waar ben ik nu zoal mee bezig geweest:
Vanochtend de sloppen in geweest. De eerste keer viel ‘t me eigenlijk mee. Het was klein, overbevolkt en stonk op sommige plekken, maar was redelijkerwijs leefbaar. Wat ik bedoel…ik ben me niet doodgeschrokken…ik zou er nooit gaan leven…en in ieder geval niet met zijn tienen in zo’n miniscuul hutje. Ten opzichte van mijn verwachting viel het mee. De groot aantal kinderen volgt er geen schooling. Als alternatief is er “non-formal education” van Don Bosco. Er worden vooral spelletjes gedaan en af en toe wat op een bord geschreven; deze kinderen zijn niet zo gek op school. Vanochtend heb ik ze “papegaaitje leef je nog” en enkele behendigheidsspelletjes geleerd. Verder hebben de kinderen vaak binnen tientallen minuten mijn speelrek kwaliteiten uitgevonden en dan onstaat er al snel tumult om mij heen wie de volgende is die mij mag beklimmen. Na een tijdje heb ik er genoeg van gehad en dan schreew ik STOP of “ ILLE”(nee) en dan is het over. Was het maar zo, de kinderen weten vaak van geen ophouden. Als ze eenmaal gaan…

Veel van mijn tijd zit ook gewoon in het aanwezig zijn bij de kinderen. Af en toe een bal gooien of trappen. Beetje hangen, beetje acrobatiek, troosten, pleister hier en daar, af en toe een knuffel, je kent het wel…

Kinderen kinderen, altijd kinderen om je heen. Gister even een dagje aan het klussen geweest: onze nieuwe kamer mugproof gemaakt. Wel erg lekker even zo een dagje op mezelf en niet zo sociaal.

Mijn studie Humanistiek komt ook nog van pas. Ben op het moment bezig met het creeeren van een gedragscode. Er staat binnen deze organisatie nog niets op papier met betrekking tot huis en gedragregels van kinderen dan wel begeleiding. Voor Nederlandse begrippen is dit ondenkbaar binnen een zo grote organisatie, maar wij zijn misschien ook wel erg formeel. Dit gaf voor mij en andere vrijwilligers zoveel onduidelijkheid dat we hier iets mee zijn gaan doen, vooral ook omdat de directeur dit ook wel zag zitten. Het plan is nu in verschillende gespreksrondes samen tot een code te komen waar iedereen zijn naam onder wil zetten.
Vorig jaar heb ik het kader van mijn studie een half jaar een evaluatie gedaan van een bestaande gedragscode voor een onderwijsinstelling. Ik ben volledig ondergedompeld in het thema en heb het idee iets extra’s te kunnen geven. En dat vind ik, zoals ik al eerder heb gezegd, erg prettig.

Verder zijn we bezig om afvalbakken te introduceren in het jongenshuis. Dit zou wederom een grote verbetering zijn. Vooral omdat we dan het afval kunnen overbrengen naar de vuilnisbelt. Nu is het de gewoonte, zoals ik al in een eerder bericht aangaf, de afval over het muurtje op het grondgebied van de buren te gooien, en dat stinkt zo….

In het dagelijks programma voor de jongens is studietijd gereserveerd. Dit is echter alleen van toepassing op de jongens die huiswerk hebben. De andere jongens hebben sinds kort de mogelijkheid om dagelijks twee uur in de bibliotheek te verblijven. Dit is een groot success. Al er niet wordt gelezen dan wordt er wel getekend en gekleurd. De bibliotheek is gesponserd door mijn oom Toon en het lijkt erop dat we binnenkort de collectie kunnen vergroten. Vooral boeken voor jonge lezers in Tamil zijn schaars, en misschien dat een aantal educatieve boeken wat betreft sexuele en hygienische voorlichting ook wel gewaardeerd zouden worden.

Jasmijn is op komt morgennacht(8-11-2008) in Hyderabad aan. Dit is ongeveer 700 km vanaf Chennai en dertien uur met de trein. Een hele trip, maar ik heb veel zin in haar te zien. Daar blijven we een aantal daagjes om te relaxen en de tourist uit te hangen; mijn eerste uitstapje! Ben erg benieuwd, heb haar bijna zes weken niet gezien en ze heeft haar haar kort geknipt!! Laat ik nog wel zien op foto’s.

Werd net gebeld door een Indiase kennis dat hij misschien een auto voor me heeft. Lijkt erop dat het in plaats van een motor toch een auto gaat worden. We zien wel. De Ambassador is wel een mooitje: http://www.motorauthority.com/wp-content/uploads/odds_and_ends/2006/08/ambassador/ambassador.jpg

Voor nu veel goeds en tot spoedig, misschien dat Jasmijn vanuit haar eerste belevingen wel wat wil gaan schrijven.

Veel liefs van Sjoerd

  • 07 November 2008 - 23:28

    Eva (Ottenhof):

    Ha Sjoerd. Ik heb me net bij wijze van kleine inhaalslag door de vorige berichtjes heen gescand... Wat een heerlijke, uitgebreide verhalen! Ik ga er later nog eens langer voor zitten.
    Geniet ervan en ook van Jasmijn als ze bij je is..
    Liefs voor jullie beide,
    Eva

  • 10 November 2008 - 21:48

    Michiel Jansen:

    Hoi Sjoerd,

    leuk om je ervaringen zover te lezen; en goed om te zien dat je je niet verveelt ;-) !
    Goed nieuws voor toekomstige kinderactiviyeiten ook: er bloeien hier initiatieven voor sponsorcollectes tijdens noaberbar en kerstmarkt.

    Groetjes van een herfstig Groene sticht !
    Michiel

  • 21 November 2008 - 13:01

    Jelmer:

    hey jas en sjoe,

    Heb even een inhaalslag gemaakt. Leuk om jullie te lezen. enjoy..

    Hier de eerste sneeuw gevallen....
    Jullie nog kas op witte kerst?

    xx

  • 23 November 2008 - 10:11

    De Kabouter:

    He Jasmijn en Sjoerd beetje gezellig wou zo wel ruilen wat temp betreft,hier wordt al zout gestrooid hier winter,sneeuw,hagel,mooi weer om naar india te gaan,dus als je nog iemand zoekt die de bloemetjes buiten moet en mag zetten,dan bel maar.Sint en piet nog gezien daar?geniet daar met zijn tweetjes,en doe wat je leuk vindt je leefd maar een keer(denk ik)Dikke drentse knuffels uit het nog niet op gewarmde stukje aarde,drenthe.xx

  • 24 November 2008 - 23:28

    Eefje Cobussen:

    Ik ben vorig jaar op het girlshome geweest, heerlijk om recente foto's van iedereen te zien! Kijk uit naar jullie verhalen. (knap trouwens dat het je gelukt is om zonder Indiers erbij op de foto te gaan bij het golgonda fort ;)

    Groetjes aan iedereen!

  • 25 November 2008 - 16:32

    Johannes Rammelt:

    Hey man.
    Erg leuk om allemaal te lezen over wat en hoe je het daar allemaal voor elkaar boxt. Iedereen zo zijn ding en heb echt wel respect voor het feit dat je het hem toch maar weer ff flikt, ookal is je wederhelft er nu bij. Ik mail nog wel ff over hoe het bij mij gaat maar het lijkt me ff niet gepast om dat hier zo te zeggen. Voor nu tot mails and keep up the good work.
    Grtz je broer johannes

  • 25 November 2008 - 23:04

    Leonieke:

    Ha Sjoerd!
    Eindelijk je verslagen doorgenomen. Het was me een beetje ontgaan in je mail, maar nu zit ik er helemaal in.
    Heel interessante cultuurschok beleef jij.
    Leuk dat jij het ook interessant vindt!
    Ik hoop dat je wat kunt betekenen daar, en dat je er veel van leert. Maar dat hoef ik jou niet te zeggen.
    Alle goeds, en ik hoop binnenkort meer te lezen. Beleef maar veel - en het liefst moois- daar.

    Kus van Leonieke (Utrecht)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Juli 2009

Thuis

07 Juli 2009

Terugtrekken!!

01 Juni 2009

La DAKh van de wereld

25 Mei 2009

Buiten bereik

09 Mei 2009

Reis in beeld
Jasmijn en Sjoerd

Fotosite: http://picasaweb.google.com/jasmijnbackx

Actief sinds 25 Mei 2008
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 32997

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: